Google vil styre data-trafikken med hård hånd

Internet-giganten Google bakker op om forsøg på at begrænse trafikken på nettet. Ellers resulterer det i en dårlig service for alle, argumenterer selskabets førende netværks-ekspert.

Artikel top billede

Den reelle udfordring for bredbåndsudbydere er ikke, om de skal styre data-trafikken på nettet - men hvordan de skal gøre det.

Sådan lyder det på internet-giganten Googles officielle blog, efter den amerikanske kommunikations-kommission (FCC) netop har tilkendegivet, at den er klar til sanktioner over for internetudbydere som Comcast, der med sine restriktioner overfor brugen af BitTorrent-sider begrænser kundernes brug af nettet.

Googles internet-evangelist, netværks-ekspert og modtager af Turing-prisen Vint Cerf argumenterer på bloggen for, at data-trafikken på nettet bør reguleres, inden overfloden af data resulterer i en dårligere service for alle.

Han løfter samtidigt sløret for, at han i de seneste måneder har været i kontakt med ingeniører hos Comcast, der har givet ham et klarere syn på, hvordan kundernes data-trafik skal styres på nettet.

Køb adgang til nettet med begrænsninger

Hvordan skal bredbåndsselskaberne så administrere deres internet-trafik på fornuftig vis, spørger Vint Cerf retorisk.

Han finder ikke en betalingsmodel, hvor brugerne betaler per byte særlig ræsonnabel, fordi modellen i praksis stadig tillader ubegrænset brug af nettet.

"Jeg foreslår introduktionen af en transmissions-rate, som giver brugerne mulighed for at købe net-adgang med en given minimums data-rate. Derefter skal de kunne sende data frit og efter behov op til den minimums-rate," skriver Vint Cerf på bloggen.

Han peger samtidigt på, at denne styring af data-trafikken skal kontrolleres eksempelvis i forhold til at prioritere de letteste applikationer i netværket og tidspunktet på døgnet, for at opnå den mest optimale fordeling af data i netværket.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S