Google vil styre data-trafikken med hård hånd

Internet-giganten Google bakker op om forsøg på at begrænse trafikken på nettet. Ellers resulterer det i en dårlig service for alle, argumenterer selskabets førende netværks-ekspert.

Artikel top billede

Den reelle udfordring for bredbåndsudbydere er ikke, om de skal styre data-trafikken på nettet - men hvordan de skal gøre det.

Sådan lyder det på internet-giganten Googles officielle blog, efter den amerikanske kommunikations-kommission (FCC) netop har tilkendegivet, at den er klar til sanktioner over for internetudbydere som Comcast, der med sine restriktioner overfor brugen af BitTorrent-sider begrænser kundernes brug af nettet.

Googles internet-evangelist, netværks-ekspert og modtager af Turing-prisen Vint Cerf argumenterer på bloggen for, at data-trafikken på nettet bør reguleres, inden overfloden af data resulterer i en dårligere service for alle.

Han løfter samtidigt sløret for, at han i de seneste måneder har været i kontakt med ingeniører hos Comcast, der har givet ham et klarere syn på, hvordan kundernes data-trafik skal styres på nettet.

Køb adgang til nettet med begrænsninger

Hvordan skal bredbåndsselskaberne så administrere deres internet-trafik på fornuftig vis, spørger Vint Cerf retorisk.

Han finder ikke en betalingsmodel, hvor brugerne betaler per byte særlig ræsonnabel, fordi modellen i praksis stadig tillader ubegrænset brug af nettet.

"Jeg foreslår introduktionen af en transmissions-rate, som giver brugerne mulighed for at købe net-adgang med en given minimums data-rate. Derefter skal de kunne sende data frit og efter behov op til den minimums-rate," skriver Vint Cerf på bloggen.

Han peger samtidigt på, at denne styring af data-trafikken skal kontrolleres eksempelvis i forhold til at prioritere de letteste applikationer i netværket og tidspunktet på døgnet, for at opnå den mest optimale fordeling af data i netværket.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil